Ads 468x60px

-

Saturday, July 26, 2014

Pemuda Pas Selangor mahu Khalid kekal

SHAH ALAM - Pemuda Pas Selangor hari ini mempertahankan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kekal sebagai Menteri Besar Selangor dan mengingatkan sebarang usaha mengganti dan melantik menteri besar baharu mesti mematuhi Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri.

Ketua Pemudanya Syarhan Humaizi Abdul Halim berkata, PR tidak boleh menafikan kecemerlangan perkhidmatan Abdul Khalid dalam menerajui Selangor hingga ke tahap yang lebih baik termasuk mempertahankan Selangor pada PRU13 lepas.

“Kami menyokong penuh kenyataan Persuruhjaya Pas Selangor Ir Iskandar Samad yang menegaskan bahawa Abdul Khalid perlu dikekalkan sebagai MB Selangor.

“Menjustifikasikan tindakan beralasan memperkukuhkan kestabilan PKR semata-mata bukanlah alasan yang terbaik dalam memperjudikan kepercayaan rakyat yang terbina selama ini kepada PR di Selangor khususnya dan di Malaysia amnya,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Dalam perkembangan yang sama, Syarhan turut mengingatkan kepada pihak yang terlibat dalam isu percaturan menteri besar ini agar tidak bertindak semberono.

“Pemuda Pas Selangor mengingatkan pihak yang bersungguh dalam ‘movement’ ini agar tidak gopoh hanya kerana ingin meraih untung secupak tetapi rugi segantang.

 “Amanah yang terhampar untuk kita fokus dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat jangan dipersiakan, ayuh kita usahakan agar Pakatan Rakyat sentiasa terkehadapan dalam menunaikan tanggung jawab ini,” katanya.

Sebelum ini, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, parti itu bersetuju untuk memilih Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar Selangor yang baharu menggantikan Abdul Khalid.

Susulan daripada kekalutan isu Menteri Besar Selangor mutakhir ini, Dewan Pemuda PAS Selangor (DPPNS) ingin menegaskan beberapa perkara yang telah diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Harian DPPNS semalam.

PENDIRIAN PEMUDA DPPNS : ISU MB SELANGOR

WRITTEN BY SYARHAN HUMAIZI ABDUL HALIM.
DPPNS menyokong penuh kenyataan YB Persuruhjaya PAS Selangor Ir Iskandar Samad yang dipaparkan dalam Berita Harian bertarikh 23 Julai 2014 dengan tajuk "PAS Selangor Mahu Khalid Kekal", yang menunjukkan kematangan beliau dan PAS Selangor dalam memperlihatkan sikap kebertanggungjawaban bagi mempastikan kesatabilan pentadbiran Pakatan Rakyat di Selangor dalam keadaan yang terbaik dengan mengambil kira fokus sebenar Pakatan Rakyat ialah membela nasib rakyat di Selangor.

DPPNS juga menyokong penuh kenyataan YAB Tan Sri Dato Seri Abdul Khalid Ibrahim Menteri Besar Selangor yang bertarikh 22 Julai 2014 "Penggantian dan Perlantikan Menteri Besar Perlu Patuhi Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri", yang memperingatkan semua pihak bahawa walau apa jua pun tindakan yang membabitkan pertukaran Menteri Besar Selangor perlu selaras dengan peruntukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri yang perlu difahami dalam konteks yang sebenar.

DPPNS ingin menegaskan bahawa kita tidak boleh sesekali menafikan kecemerlangan perkhidmatan Tan Sri Khalid Ibrahim dalam mengemudi Selangor hingga ke tahap yang lebih baik berbanding Menteri Besar BN terdahulu yang secara tidak langsung rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat apabila menang mempertahankan Selangor pada PRU13 yang lepas.
Tindakan menukar Menteri Besar juga perlu diperhalusi dengan cermat melalui persefahaman bersama Pakatan rakyat serta mengambil kira sentimen setiap pihak yang berkait dengan proses Undang- Undang Tubuh Kerajaan Negeri termasuk pihak Istana. Menjustifikasikan tindakan beralasan memperkukuhkan kestabilan PKR semata-mata bukanlah alasan yang terbaik dalam memperjudikan kepercayaan rakyat yang terbina selama ini kepada Pakatan di Selangor khususnya dan di Malaysia amnya.

DPPNS mengingatkan kepada pihak yang bersungguh dalam ‘movement’ ini agar tidak gopoh hanya kerana ingin meraih untung secupak tetapi rugi segantang. Amanah yang terhampar untuk kita fokus dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat jangan dipersiakan, ayuh kita usahakan agar Pakatan Rakyat sentiasa terkehadapan dalam menunaikan tanggung jawab ini.

Syarhan Humaizi Abdul Halim
Ketua Pemuda 
Dewan Pemuda PAS Selangor

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-