Ads 468x60px

-

Tuesday, May 26, 2015

Penduduk Besut Tolak GST

Oleh : Haji Yahaya Ali - TPJ Pas Terengganu

Program sehari semalam 'Jelajah GST' di Besut kelmarin cukup ceria walaupun memenatkan. Sambutan masyarakat terhadap program tersebut dalam bentuk wacana gst, demonstrasi dan 'flashmob' di bandar Jerteh dan ceramah umum di Lubuk Kawah tidak mengecewakan.


Rakyat tidak akan keluar kalau isu ini tidak sensitif kepada mereka. Tepat sekali isu ini mendapat perhatian dari semua lapisan masyarakat tanpa mengira latarbelakang. Bukan saja orang kaya tetapi orang miskin, penerima asnaf zakat, penganggur, pelajar, OKU setiap kali mereka membeli barang atau mendapatkan perkhidmatan, mereka dikenakan cukai dengan kadar 6 peratus. Mereka sepakat mengatakan cukai ini menindas mereka, menambahkan beban kos hidup dalam keadaan pendapatan mereka tidak bertambah. Kajian awal dari FOMCA menunjukkan selepas kerajaan menguatkuasakan GST harga barang keperluan naik dari 20 hingga 30 peratus walaupun ada senarai barang yang dikecualikan GST. Apa lagi yang tinggal apabila lebih dari 80 peratus pendapatan mereka dibelanjakan untuk makanan dan pakaian ahli keluarga yang merupakan keperluan asas.

Zakat adalah salah satu rukun Islam dan menjadi suatu ibadah apabila ditunaikan. Kalau ia juga dianggap sebagai cukai, sistemnya adalah sempurna dan tidak membebankan. Ia diambil dari orang kaya atau mereka yang mampu apabila memenuhi syarat untuk diberikan kepada orang miskin dan golongan yang sangat memerlukannya.

Dalam al-Quran (an-Nisa' : 29), Allah melarang sebarang bentuk penindasan dalam soal mengguna atau mengurus harta sesama manusia secara yang batil. Apatah lagi kalau kerajaan sendiri mengguna harta atau hak rakyat dari golongan mustadh'afin secara sewenang-wenangnya tanpa keridhaan mereka. Hinggakan Nabi juga mengingatkan mereka yang terdiri dari pemungut-pemungut cukai adalah dalam neraka.

Kerajaan tidak boleh berselindung bahawa cukai baru ini diperlukan untuk membiayai kepentingan dan kemudahan rakyat. Pada masa yang sama rakyat juga melihat dengan mata kepala mereka bagaimana pemimpin kerajaan boros dan bermewah dalam perkara-perkara yang tidak mendesak seperti membeli dan menghias jet eksekutif untuk kegunaan pemimpin. Mereka melihat duit yang begitu banyak lesap akibat dari penyelewengan, salah guna kuasa dan rasuah yang melibatkan kepimpinan negara seperti dalam isu 1MDB ( dengan hutang RM42 billion), Tabung Haji, KWSP dan lain-lain. Ketua Audit Negara melaporkan setiap tahun berlakunya ketirisan yang kalau dikumpulkan melibatkan berpuluh-puluh billion ringgit. Negara bukan memerlukan bantuan rakyat kerana tanahair sedang diserang musuh untuk membiayai perbelanjaan perang yang tidak mampu lagi ditanggung oleh kerajaan.

Justeru, kerajaan yang bertanggung jawab akan mendengar suara rakyat hingga akhirnya bertindak mengkaji semula cukai gst ini dan membatalkannya. Inilah tindakan yang dilakukan oleh pemimpin besar yang berjiwa rakyat. Tetapi kalau mereka berkeras, tunggulah masanya rakyat akan menurunkan mereka. Janji dalam kempen pilihanraya 'BN menang rakyat senang' hanya tinggal slogan kosong.






No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-