Ads 468x60px

-

Saturday, May 2, 2015

UCAPAN ALUAN YDP PAS KAWASAN MARANG



Dalam ucapan sempena mesyuarat agung Pas Kawasan Marang (PKM) ke 31, Yang DiPertuanya, Haji Yahaya Ali mengharapkan PKM akan lebih kuat selepas selepas selesainya Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah yang diadakan di Rusila kira-kira sebulan yang lepas. Ijtimak ini katanya, "memberikan kesan politik kepada Pas Negeri Terengganu dari segi kemampuan kita menganjurkan program bertaraf antarabangsa yang berjaya mengumpulkan pemimpin gerakan Islam dari 41 buah negara dengan kehadiran ratusan ribu orang. Ia sekaligus menonjolkan kepimpinan Presiden Pas yang juga Naib Pengerusi Kesatuan Ulamak Islam Sedunia yang sentiasa menjadi rujukan sewaktu persidangan".

Beliau menggariskan beberapa perkara penting dalam konteks kepimpinan, petugas parti dan bagaimana menguruskan taktik dan strataegi bagi mencapai matlamat perjuangan parti yang masih panjang. Diantaranya beliau menyentuh :

a) Membina kepimpinan yang komited kepada kerja yang diamanahkan dan boleh bekerja dalam satu pasukan.
b) Membina kepimpinan yang bersedia menerima dan memberi tarbiyah dan sentiasa turun ke bawah.
c) Membina saf pelapis kepimpinan yang ditarbiyahkan dalam pelbagai ilmu dan kemahiran terutama melalui Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat kawasan.
d) Melahirkan lebih ramai petugas sepenuh masa (murabitun) atau separuh masa yang bertugas untuk parti dengan tidak terikat pada musim pilihanraya.
e) Mengumpul dan menggerakkan lebih ramai ahli yang mempunyai kepakaran dan minat yang tinggi untuk menyuburkan dana parti khususnya bagi menghadapi pilihanraya.
f) Mengumpul dan mengggerakkan lebih ramai arkitek parti dalam pelbagai bidang professional seperti pengurusan, perniagaan, motivasi, undang2, ekonomi dan lain2 termasuk bidang atau kemahiran menguasai masyarakat.

Seluruh para perwakilan diajak oleh beliau untuk berganding bahu bagi menawan kembali Dun Pengkalan Berangan.

Ini menurutnya merupakan salah satu resolusi Konvensyen Pas Kaw. Marang yang diadakan pada akhir tahun lepas. Katanya, "Samada Dewan Pemuda, Dewan Muslimat, Urusan Ulamak dan mas'ul-mas'ul yang dilantik di setiap UPU mestilah berganding bahu dengan pihak MTD untuk menggerakkan kerja-kerja secara bersepadu bagi mendekati pengundi dan masyarakat".

Dalam isu yang dilihat pergolakan dalaman parti, beliau mengatakan ia banyak diolah dan ditokok tambah oleh pihak media yang berkepentingan. Beliau menggariskan betapa pentingnya semua ahli dan penyokong parti mempunyai sifat atau akhlak dan adab berjamaah. Menurutnya, " sifat ikhlas, istiqamah, ukhwah, wala' dan taat adalah pra syarat kepada keutuhan dan perpaduan dalam sesebuah jamaah Islam ".

Untuk itu beliau mengajak seluruh para perwakilan untuk berdiri teguh mempertahankan kepimpinan ulamak khususnya Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai Presiden parti.

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-