Ads 468x60px

-

Friday, March 11, 2016

Dari Masjid Rusila – Kuliah Jumaat 2 Jamadil’ Akhir 1437

Oleh : Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Haji Awang.
Fiqh Harakah.
1. Rasulullah mendapat tarbiyah daripada Ilahi. Tarbiyah ialah didikan. Sama ada ilmu dan akhlak. Ilmu yang mendidik dia.
2. Nabi pernah memelihara kambing untuk menafkah hidup. Hikmatnya, orang yang memelihara kambing lebih berlembut berbanding dengan pemelihara lembu dan unta. Kerana binatang besar berasa nak piak (rotan) sahaja.
3. Mencari nafkah dengan titik peluh sendiri adalah yang paling berkat disisi Allah. Seorang pendakwah yang kuat ialah pendakwah yang bergantung dengan diri sendiri, bergantung dengan pitih (duit) sendiri. Kerana jika bergantung dengan pitih orang, mudah dibeli. Kekayaan jiwa (kaya akhlak, kaya iman, kaya semangat) menjadi bekal utama dalam perjuangan menegakkan Allah. Begitulah sikap pendakwah.
Tafsir Al-Quran
Surah Al-Fill
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ
Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?
أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ
Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka?
وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ
Dan Ia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan, –
تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ
Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras, –
فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ
Lalu Ia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.
Hadi Awang ngajar1Tafsir Ayat.
1. Surah yang diturunkan di Makkah. Surah ini berkait dengan peristiwa besar yang diketahui oleh penduduk Makkah. Berlaku perkara irhas (perkara luar biasa yang berlaku kepada orang Islam dan kafir untuk menunjukkan kekuasaan Allah). Apabila Allah membinasakan tentera bergajah bukan kerana penduduk Makkah yang menyembah berhala tetapi kerana Kaabah yang dibina Nabi Ibrahim yang akan menjadi kiblat. Peristiwa ini berlaku ketika tahun kelahiran nabi.
2. Abrahah marah kepada penduduk Makkah kerana mahu membakar tempat yang dibuatnya di Yaman. Sehingga Abrahah menyediakan Gajah-gajah. Ada pendapat menyatakan dua belas ekor Gajah. Ada pendapat menyatakan lapan ekor gajah. Mahu tarik Kaabah dengan Gajah.
3. 100 ekor unta Abdul Mutalib dirampas oleh Abrahah. Kemudian Abdul Mutalib dipanggil dan dibuat perundingan dan minta supaya boleh menyerang Kaabah. Kemudian Abdul Mutalib kata, aku mahukan 100 ekor unta aku. Lalu Abdul Mutalib kata, unta-unta itu, aku lah tuannya, dan Kaabah itu ada tuannya sendiri. Kemudian penduduk Makkah menghadiahkan banyak unta, namun Abrahah nekad mahu serang Makkah. Sehingga Abu Mutalib berdoa kepada Allah supaya memelihara kiblat mereka. Dan Abdul Mutalib memerintah supaya penduduk Makkah keluar daripada rumah masing-masing dan bersembunyi di bukit-bukit kerana bimbang keselamatan penduduk Makkah.
4. Lalu penduduk Makkah melihat sekawan burung datang. Tentera Allah datang. Tentera yang dapat dilihat dan tidak dapat dilihat. Nyamuk juga tentera Allah. Kita mesti sediakan kekuatan sekadar kemampuan, nescaya Allah akan menghantar tentera-Nya yang dapat dilihat dan tidak dapat dilihat. Penduduk Makkah kafir semua, kecuali Abdul Mutalib (kristian yang belum diseleweng) beberapa orang sahaja. Tetapi Allah membantu kerana itulah kemampuan Abdul Mutallib.
5. Gajah apabila dihadap ke Kaabah, gajah tidak mahu berjalan. Tapi hadap ke Yaman, berjalan. Gajah diberi kebijaksanaan oleh Allah. Kemudian dihantar kawangan burung. Ada yang kata burung warna hijau, ada kata warna hitam, tetapi semua itu riwayat yang tiada sandaran. Tetapi riwayat sohih, burung ini lebih kecil daripada merpati, dan setiap di paruh burung ada tiga batu kecil. Sijjil ialah batu yang sangat keras yang dicampur dengan tanah yang keras, wallahualam.
6. Dilempar batu itu tepat pada sasaran. Apabila terkena batu ini, terputus anggota dan sendi-sendi. Ini lah batu yang dicipta Allah untuk menghancurkan oleh Allah untuk menghancurkan tentera.
7. Allah abadikan peristiwa ini di dalam surah Al Fill bersempena dengan gajah. Dan surah ini menunjukkan kemuliaan kepada nabi Ibrahim yang membina Kaabah untuk menjadi kiblat.
Catatan,
Abdul Latif Al Marangi,
11 March 2016.

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-