Ads 468x60px

-

Thursday, March 31, 2016

Islam Gaya UMNO : ‘Majlis Fatwa Kebangsaan’ tak wujud, tiada kuasa perundangan

Asyraf Wajdi: ‘Majlis Fatwa Kebangsaan’ tak wujud, tiada kuasa perundangan



Datuk Dr Aysraf Wajdi Dusuki (kanan) mendengar penjelasan daripada Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah. — Foto ehsan Facebook/Asyraf Wajdi

KUALA LUMPUR, 31 Mac — Timbalan menteri Datuk Dr Aysraf Wajdi Dusuki menjelaskan bahawa tiada istilah “Majlis Fatwa Kebangsaan”.

Yang wujud cumalah Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam, katanya.

Namun begitu, sebarang fatwa yang dikeluarkan oleh muzakarah atau persidangan tersebut cuma pandangan agama dan tidak lebih daripada itu.

Beliau, yang memegang portfolio hal ehwal Islam, berkata penjelasan tersebut dititahkan oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah sendiri.

“Kesimpulannya, di Malaysia, fatwa terletak bawah kuasa negeri sepenuhnya dan mempunyai kuasa perundangan setelah diwartakan,” kata timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri itu.

“Manakala istilah ‘fatwa’ yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam yang sering disalah lapor sebagai ‘Majis Fatwa Kebangsaan’, hanyalah sekadar pandangan agama yang tiada kesan mahupun kuasa perundangan.”

Asyraf menjelaskan bahawa proses mewartakan fatwa bermula dengan perbincangan oleh jawatankuasa fatwa negeri, yang diketuai mufti setiap negeri, untuk memutuskan pandangan mengenai sesuatu isu agama yang dibangkitkan.

Pandangan yang diputuskan itu pula dibawa kepada sultan untuk diperakukan dan diluluskan, sebelum diwartakan sebagai fatwa negeri yang mempunyai kuasa dan kesan perundangan.

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-