Ads 468x60px

-

Tuesday, August 6, 2013

Tentera ‘Kamal Ataturk’ Bertempur Dengan Polis

Penunjuk perasaan yang melaungkan “Kami tentera Mustafa Kamal Ataturk” telah bertempur dengan pasukan polis sebaik mahkamah Turki mengeluarkan keputusan perbicaraan yang mendedahkan konspirasi kumpulan ‘sekular’ Turki dalam cubaan menggulingkan kerajaan.
Selepas ia diumumkan pada hari Isnin 5 Julai, pertempuran sengit meletus antara polis dan kira-kira 10,000 penunjuk perasaan berhampiran mahkamah di bandar Silivri, sebuah bandar di pinggir Istanbul
Penunjuk perasaan membaling batu ke arah polis rusuhan yang bertindak balas dengan meriam air, gas pemedih mata dan peluru getah untuk menyuraikan bantahan yang telah menghalang lalu lintas.
basbugBekas ketua angkatan tentera Ilker Basbug [Gambar kanan] dijatuhi hukuman penjara seumur hidup oleh mahkamah dalam kes yang melibatkan tuduhan konspirasi untuk menggulingkan kerajaan.
Hakim juga menghukum tiga ahli-ahli parlimen pembangkang dari Parti Rakyat Republikan (CHP) kepada di antara 12 dan 35 tahun di dalam penjara.
Mahkamah membebaskan 21 defendan dalam kes kontroversi. Semua telah dituduh sebagai ahli kumpulan bawah tanah sedikit diketahui dipanggil Ergenekon.

Bukti Ergenekon pertubuhan pengganas
Menteri Turki bagi hal ehwal Eropah dan ketua perunding EU, Egemen Bagis, dialu-alukan keputusan mahkamah.
“Ia secara rasmi terbukti hari ini bahawa Ergenekon adalah organisasi pengganas, hari ini adalah hari yang bersejarah dari segi demokrasi dan kedaulatan undang-undang di Turki” katanya.
Kemal Kilicdaroglu, pemimpin utama parti pembangkang CHP, berkata dalam satu kenyataan bahawa “Keputusan mahkamah adalah tidak sah dari segi undang-undang, politik dan moral”.
Pengkritik, termasuk parti pembangkang utama, telah berkata caj direka sehingga, yang bertujuan untuk menghalang pembangkang dan menjinakkan penubuhan sekular yang telah lama menguasai Turki.
fc1_ergenekonMereka berkata badan kehakiman telah tertakluk kepada pengaruh politik dalam mendengar kes itu.
Siasatan Ergenekon bermula pada bulan Jun 2007 selepas tip tanpa nama membawa polis untuk mencari bahan letupan di sebuah rumah Pondok milik seorang pegawai bersara.
Pengkritik mendakwa siasatan hanya tertumpu kepada penentang kerajaan AKP.
Kerajaan menafikan sebarang motif itu, dan menegaskan bahawa ia bertujuan untuk menghapuskan apa yang dipanggil “dalam negeri”, kuasa yang dikatakan beroperasi di dalam negeri ini.
Pada September 2012, mahkamah di Silivri dihukum lebih daripada 300 pegawai tentera ke penjara atas tuduhan berkomplot untuk menggulingkan Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan pada tahun 2003.(sumber al-Jazeera)

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-