Ads 468x60px

-

Thursday, November 20, 2014

Tindakan pantas Wakil Rakyat Bukit Payong Legakan rakyat

(Ustaz Mohd Nor sedang berbincang bagi mempercepatkan aliran air)
 
Tindakan pantas Wakil Rakyat Bukit Payong, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah, telah berjaya mengurangkan limpahan air hujan yang tersekat kerana tiada aliran air yang betul.
Perkara ini berlaku ketika beliau melakukan lawatan keatas mangsa-mangsa banjir di Kampung Pulai Tinggi yang mana air bertakung dengan banyaknya dan telah menyebabkan kawasan yang tidak sepatutnya dinaiki air, menjadi banjir tiba-tiba (gambar kiri- kedalaman air kira-kira 2 kaki)
Bertindak hasil dari aduan penduduk setempat, beliau kemudiannya berunding dengan salah seorang penduduk di situ agar membenarkan parit sementara dibuat di atas tanahnya bagi mengalirkan air yang bertakung itu, ke saliran yang betul.
Beliau kemudiannya segera mengarahkan Skuad Bantuan Banjir Bukit Payong menghubungi pemandu jenkaut bagi melaksanakan rancangan menggali parit itu sejurus selepas mendapat kebenaran tuan tanah bekenaan.
Apabila parit sementara digali, maka air bertakung itu, sebahagian besarnya telah berjaya dialirkan ke saliran yang betul (Gambar kiri  dan bawah- air mengalir dengan laju setelah parit sementara digali)
Seorang penduduk, Nasir Ismail yang ditemui berkata, tindakan pantas Ustaz Mohd Nor telah berjaya mengurangkan kesusahan sebahagian penduduk yang terjejas dengan takungan air itu dimana air itu tidak dapat mengalir.
“Kita melihat sejak semalam air banjir ini tidak bergerak kerana tiada jalan untuk air mengalir.
Jadi pagi tadi alhamdulillah, wakil rakyat kita telah mengarahkan orang-orangnya bagi membuat parit sementara, jadi airpun cepat keluar.
Di sebelah sana, rumah yang terlibat dengan air yang tersekat ini, jadi, dengan adanya parit yang dibina secara segera ini akan dapat meringankan mereka dari masalah air yang naik mendadak,” kata beliau.
Turut diberikan perhatian ialah beberapa parit besar yang tersumbat yang mana air dari Kampung Pulai Tinggi ini dialirkan, kesemua parit besar itu, telah dibersihkan sekadar termampu oleh Skuad Banjir.

Ternyata kebimbangan dan dakwaan beliau semalam dan ketika sidang dewan berkenaan punca banjir antaranya ialah kerana longkang-longkang serta parit-parit tidak diselenggara dengan betul adalah tepat.

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-