Ads 468x60px

-

Thursday, November 20, 2014

Banjir : DUN Bukit Payong aktifkan bilik

Hujan yang berterusan selama beberapa hari bermula Jumaat lalu telah menyebabkan beberapa kawasan di Bukit Payong mula dinaiki air dan mengakibatkan sebahagian kecil penduduk telah diarahkan berpindah.
Sehingga tengah malam 18 November, sebanyak 81 keluarga yang keseluruhannya berjumlah 384 orang didaftarkan di pusat pemindahan Sekolah Menengah Seri Payong.
Mereka dikenal pasti datang dari kawasan sekitar Pekan Bukit Payong seperti kawasan Perumahan Awam Kos Rendah berhampiran Giat Mara Bukit Payong.
Mereka mula dipindahkan pada waktu senja setelah air naik dengan agak pantas, mengakibatkan sesetengah kawasan rendah dinaiki air sedalam kira-kira satu meter.
Sehubungan dengan itu Majlis Tindakan DUN Bukit Payong telah mengaktifkan bilik gerakan yang telah ditubuhkan minggu lepas bagi memberikan bantuan yang sebaik mungkin kepada mangsa-mangsa.
Bermula petang tadi, Adun Bukit Payong, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah sendiri telah turun padang bagi meninjau dan menghulurkan sedikit bantuan awal kepada beberapa mangsa yang terjejas.
Kawasan-kawasan yang dilawati beliau ialah sekitar Kubang Palas, Batu 9 dan Paya Resak.
Skuad Banjir DUN Bukit Payong petang tadi, yang terdiri daripada sukarelawan-sukarelawan di sekitar Bukit Payong, telahpun bergerak membantu sebahagian mangsa memindahkan barang-barang mereka ke tempat yang selamat.

Dijadualkan esok bantuan akan mula diagihkan kepada mereka yang terjejas tetapi tidak meninggalkan kediaman mereka untuk ke pusat pemindahan.

YB Ustaz Mohd Nor Hamzah akan mengetuai pasukan bantuan ini menemui dan menghulurkan bantaun kepada mangsa terbabit.
Bagi mereka yang memerlukan khidmat pemindahan, bantuan banjir dan juga kerja pembersihan dan bantuan lain, bolehlah menghubungi Haji Zamri 019-9842382, Mustaffa 019-9276510, Mr.Boo 019-9484883 dan Mat Chah 014-5078896.

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-