Ads 468x60px

-

Sunday, November 24, 2013

PEMUDA KUTUK TINDAKAN BANGLADESH TERHADAP JAMA'AT ISLAMI

SHAH ALAM, 24 Nov - Dewan Pemuda PAS mendesak agar PAS mengutuk sekeras-kerasnya tindakan rejim pemerintahan Bangladesh terhadap Jama'at Islami.
Kerajaan Bangladesh di bawah pimpinan Sheikh Hasina yang telah memenangi pilihanraya pada tahun 2009, telah meminda perlembagaan negara dengan lebih sekular.
Dalam usaha menghalang kebangkitan gerakan Islam di Bangladesh, beberapa pemimpin utama Jama'at Islamiyah telah ditangkap, di antaranya adalah Amir Jama'at Islamiyah yang juga bekas Ahli Parlimen dan mantan Menteri Perindustrian dan Pertanian, Syeikh Muth'ierahman Alzomi, mantan pemimpin Jama'at Islamiyah dan pemikir Islam, Prof. Ghulam 'Aazhom.
Turut ditangkap adalah Naib Amir Jama'at Islamiyah dan mantan Ahli Parlimen Syeikh Dalour Husein Sai'di, Setiausaha Agung Jama'at Islamiyah, ALi Ahsan Muhammad Mujahid dan Penolong Setiausaha Agung Jama'at Islamiyah, Mohammad Qamaruzaman.
Lebih 40,000 aktivis parti Islam telah ditahan.
Kerajaan Bangladesh turut menyebarkan berita palsu di media-media milik kerajaan dengan menuduh pemimpin Jama'at Islamiyah sebagai punca jenayah perang yang berlaku di antara Negara Pakistan dan Bangladesh pada tahun 1971.
Dewan Pemuda juga mendesak agar kesemua tahanan politik dari kalangan pimpinan dan ahli Jama'at Islamiyah dibebaskan serta menggesa pemerintah Bangladesh mengembalikan demokrasi dan kebebasan di negara tersebut.

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-