Ads 468x60px

-

Sunday, November 24, 2013

USUL DESAK PERLAKSANAAN SYARIAH ISLAM, ATASI JENAYAH

SHAH ALAM, 24 Nov - Melihat angka 74,127 kes jenayah dari bulan Januari hingga Jun 2013 semakin membimbangkan keselamatan rakyat yang tidak lagi terjamin, PAS Kawasan Kuala Krau mencadangkan PAS dicadang untuk segera Perlaksanaan Syariah Islam.
Usul ini mencadang PAS mendesak Kerajaan Malaysia menggubal serta meminda Perlembagaan Negara bagi membolehkan Undang-undang Jenayah Islam menjadi sebahagian daripada Undang-undang Negara serta tidak menyekat perlaksanaan Undang-undang Jenayah Islam di negeri-negeri yang ingin melaksanakannya.
Cadangan tersebut dikemukakan bersama Dewan Muslimat PAS Pusat ketika membahaskan ucapan dasar presiden semalam.
"Kadar kes jenayah di dalam negara semakin hari semakin meruncing dengan kadar jenayah bersenjata api dan pembunuhan sentiasa meningkat seolah-olah rakyat Malaysia tidak takut kepada undang勃ndang penguatkuasaan dalam negara," tambah perwakilan berkenaan.
Mumtaz Md Nawi mewakili DMPP menyokong penuh usul ini menegaskan jenayah senjata api yang berlaku mutakhir ini membuatkan masyarakat kini hidup dalam situasi penuh ketakutan dan tahap kebimbangan yang sangat tinggi.
Katanya, walaupun pelbagai cara dibuat oleh kerajaan dalam membendung jenayah barat ini semakin gagal sekalipun modul penguatkuasaan undang-undang turut menekankan aspek agama, nilai murni dan moral bagi mewujudkan kawalan sosial.
Justeru, beliau menegaskan, perlaksanaan Syariatnya secara menyeluruh sahaja yang mampu membendung gejala ini.

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-