Ads 468x60px

-

Wednesday, August 13, 2014

Krisis Selangor satu Analisis YDP Pas Kawasan Marang

Dunia politik dr segi persepsi memang tidak ada sempadan kalau kita tidak mengawalnya. Org yg bercakap & menulis hanya berdasarkan kadar maklumat yg dimilikinya. Utk menilai Pas tidak boleh berdasarkan maklumat picisan & pandangan peribadi yg berselerak dlm dunia alam maya sekarang.
Asas perjuangan Pas ialah Islam. Dasar ini mesti dirujuk & diterjemahkan dlm apapun bentuk tindakannya. Dlm kes MB Selangor tidak berbangkit soal Pas menceroboh semangat setiakawan dgn PKR & DAP. Krj yg ada di Selangor adalah krj campuran, bukan krj milik satu parti. Sebab itu sewaktu hendak melantik seorg MB, Sultan Selangor meminta setiap parti menghantar calon yg dipersetujui dan itulah yg berlaku samada slps PRU ke 12 & 13 sehingga terlantiknya Khalid sbg MB yg mewakili PR atau ketiga2 parti. 

Asas kpd perlantikan MB dr parti mana ghalibnya dr parti yg menjadi pemenang majoriti melainkan dlm kes2 tertentu spt di Perak di mana samada DAP @ PKR tidak memenuhi kehendak perlembagaan negeri atau persetujuan Sultan. 

Dlm kes di Selangor Pas masih beri ruang kpd PKR utk melantik Khalid sbg MB walaupun PKR bukan pemegang kerusi majoriti (PKR/14, PAS/15, DAP/15) dibandingkan keputusan dlm PRU ke 12. Oleh itu perbincangan kerusi MB mesti diputuskan bersama dan PKR bukan pemilik mutlak kerusi MB.
Khalid bukan seorg yg maksum tapi Pas bersetuju kpd beliau sbg MB atas sifat intergriti yg dimilikinya & kejayaan yg telah dicapai dgn tidak menafikan ada kelemahannya. Sekurang2nya di bawah kepimpinannya PR menang majoriti lbh besar di Selangor dlm pilihanraya umum yg lalu. Dari segi syarak perlantikannya sbg pemimpin utama mesti dipertahankan selama mana tidak terbukti beliau tidak amanah atau melakukan penyelewengan. Menurunkan seorang pemimpin secara sewenang2nya dr segi syarak adalah suatu kesalahan. Sekadar memberikan bukti disaat2 akhir bahawa beliau dituduh bersalah tidak boleh secara automatik utk melucutkan jawatannya. Hal ini perlu siasatan rapi dan telus oleh pihak yg tidak berkepentingan.


Kalau kita terus berpegang kpd prinsip Islam, kita tidak boleh menerima terus cadangan perlantikan Dr Wan Azizah sbg MB. Sebab itu dlm mesyuarat Majlis Presiden PR sebelum ini, apa yg direkodkan ialah kami 'menerima maklum' cadangan PKR utk melantik Wan Azizah sbg MB baru & akan rujuk kpd kepimpinan parti utk memutuskannya. Masalahnya slps mesyuarat tersebut terus dicanangkan bahawa semua parti telah bersetuju Wan Azizah sbg MB. 


Dlm isu ini, pertamanya kita mesti mengkaji dr segi track record & pengalaman pentadbiran. Adakah kita yakin Wan Azizah jauh lbh baik dr Khalid, ini bukan soal 'testing' atau Anwar ada sbg Penasihat kerana seorang MB mesti berdikari. Keduanya, apa pandangan syarak wanita menjadi pemimpin umum/utama yg punyai kuasa eksekutif yg perlu buat keputusan dlm setiap masa. Ini bukan soal remeh temeh, macamana nak iringi Sultan di masjid sewaktu 'uzur'. Jawatan MB berbeda dgn kedudukan seorg exco dan wakil rakyat yg punyai kuasa yg terbatas.


Soal Pas perlu terus bersama dlm PR utk menuju Putrajaya memang tidak ada khilaf dan akan kita pertahankan kerana itulah realiti politik di Malaysia sekiranya kita mahu menang & menguasai Putrajaya.


Sebagaimana isu hudud yg menjadi prinsip kpd perjuangan Islam Pas, rakan2 dlm PR mesti tunjukkan sikap terbuka utk menghormati pendirian kami dlm soal perbedaan pendapat (...agree to disagree...). Jangan sekali2 jadikan kami sbg 'kambing hitam' utk memenuhi nafsu mana2 pihak. Ada isu dalaman mana2 parti, selesaikan dgn cara yg terbaik dan jgn diheret rakan2 lain utk memikul bebannya sebab rakyat sedang perhatikan tindak tanduk kita. Adakah langkah yg bijak baru sekarang kita membuka pekung kawan kita bagi menjustifikasikan tindakan & rancangan kita. Sudah tidak ada kebaikan & jasa kawan kita, semuanya buruk belaka. Rakyat sekarang makin cerdik dan akan menjadi muak jika keadaan ini berterusan.


Sebab itu dr awal lagi kami katakan PRK Kajang yg tidak pernah dibincangkan dgn kami dr awal adalah suatu yg tidak perlu, menyusah dan membazirkan wang rakyat. Kami katakan lagi walaupun dlm keadaan kecewa utk bantu jentera, pilihanraya ini tidak ada kena mengena dgn soal MB. Tapi kawan kita ini tidak sabar dan teruskan agenda walaupun menjejaskan sokongan rakyat.
Sekarang lbh baik diam dr byk bercakap sekiranya ia makin memburukkan suasana. Yg terbaik, kita serahkan kpd kebijaksanaan kepimpinan tertinggi di kalangan PR utk membuat keputusan. Sikap Pas boleh dirujuk kpd kenyataan terbaru oleh insitusi tertinggi dlm Pas iaitu Majlis Syura Ulamak sbg pemegang polisi parti. 


Kalau menguruskan 'management crisis' perlu berjiwa besar, kebijaksanaan dan memandang jauh kehadapan, tentulah dlm isu ini mesti ada beberapa alternatif, bukan semestinya 'satu pilihan' saja. Sudah tentu akan diambil kira kesan dan untung rugi & jika :
- Khalid dikekalkan
- Undi tak percaya kpd Khalid
- Wan Azizah sbg MB baru
- Calon lain dr PKR sbg MB
- Calon Pas sbg MB
- Persetujuan Sultan & Perlembagaan Selangor
- Pilihanraya Kecil seluruh Selangor (sekadar utk dimasukkan sbg pilihan
walaupun ia merupakan pilihan yg bodoh & perlu dielakkan)
- Lain2 alternatif yg tak sempat dimasukkan.


Oleh:
Haji Yahaya Bin Ali
YDP Pas Kawasan Marang
Timbalan Pesuruhajaya 2 Badan Perhubungan PAS Terengganu
Pengerusi Badan Penggerak Demokrasi Dan Mobilisasi Rakyat Terengganu

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-