Ads 468x60px

-

Tuesday, February 23, 2016

Balai Penghulu Jadi Sarang Ular?

MARANG – Balai Penghulu biasanya berfungsi sebagai pusat kepada pentadbiran sesebuah mukim bagi memberikan perkhidmatan secara lebih efektif kepada masyarakat setempat yang kadang-kadang tinggal jauh daripada Pejabat Tanah atau Daerah.
IMG-20160223-WA0003Akan tetapi agak malang bagi penduduk sekitar Pekan Bukit Payung apabila sebuah Balai Penghulu telah ditinggalkan sejak sekian lama, bukan lagi berfungsi sebagai pejabat wakil kerajaan negeri, sebaliknya mungkin menjadi sarang ular.
Dengan dinding, pintu dan tingkap banyak yang pecah dan dimakan anai-anai, semak-samun disekelilingnya, ia menjadi tanda tanya penduduk, kenapa balai ini terbiar kerana ini semua adalah duit rakyat.
Demikian antara luahan beberapa penduduk di sekitar Pekan Bukit Payung apabila ditanya tentang Balai Penghulu yang dianggarkan bernilai RM150 ribu itu, tidak berpenghuni dan berfungsi sehingga kini.
Seorang penduduk, Haji Aziz Abdullah berkata, beliau nampak seekor ular tedung selar berkeliaran di sekitar balai itu tidak beberapa lama dahulu dan merasa bimbang jika ular itu bertembung dengan penduduk setempat.
Beliau berharap agar balai tersebut diselenggarakan dengan baik agar ianya tidak menjadi sarang binatang berbisa mahupun sarang penagih dadah suatu hari nanti.
IMG-20160223-WA0005“Harap kerajaan datanglah untuk melihat-lihat bangunan tinggal ini kerana ianya terletak di sebelah Pusat Asuhan Tadika Islam (PASTI) yang kita bimbang juga dengan keselamatan pelajar-pelajar ini selepas nampak ular itu.
Sudah kira-kira 10 tahun balai ini tidak dgunakan selepas penghulu terakhir, kalau tak salah ingatan saya, Penghulu Alias menggunakannya sebagai pejabat,” kata beliau.
Haji Aziz ditemui ketika program gotong royong membersih kawasan Pasti Pekan Bukit Payung, bagi membasmi denggi dan mengalirkan semula longkang yang tersumbat di belakang Pasti.
Seorang lagi peserta gotong royong yang ditemu bual, Jailani Mohammad berkata, dia terpaksa menggunakan gergaji bermotor dan memotong semua pohon-pohon yang agak besar yang masuk ke kawasan Pasti.
IMG-20160223-WA0002Menurutnya, kawasan balai yang bersemak, secara tidak langsung, memberikan kesan yang tidak baik juga kepada Pasti di sebelahnya.
Bagi beliau ini adalah salah satu kerja amal kerana mahu menjaga keselamatan kanak-kanak pelajar Pasti itu dan juga memikirkan premis itu adalah kepunyaan rakyat.
Namun begitu, seruan yang sama diluahkan beliau, agar wakil kerajaan datang dan berbuat sesuatu dengan balai tersebut, sekurang-kurangnya melegakan perasaan risau penduduk setempat.
Manakala Ketua PAS Cawangan Pekan Bukit Payung, Ustaz Zakaria Ismail melihat kegagalan memanafaatkan sepenuhnya premis kerajaan yang menggunakan wang rakyat ini adalah satu bentuk pembaziran yang tidak sepatutnya berlaku.
Wakil Rakyat Dun Bukit Payung, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah yang turut sama menyertai gotong royong itu juga kesal dengan keadaan premis yang begitu teruk dan uzur dilihat dan akan cuba mencari jawapannya daripada kerajaan.

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-