Ads 468x60px

-

Saturday, June 20, 2015

DAP YANG MEMULAKAN GAME, DAP JUGA YANG MENGAKHIRINYA

KENYATAAN MEDIA
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA
3 Ramadhan 1436 / 20 Jun 2015
“DAP YANG MEMULAKAN GAME, DAP JUGA YANG MENGAKHIRINYA”

Merujuk kepada laporan berita RoketKini bertarikh 16 Jun 2015, mesyuarat Jawatankuasa Pusat DAP telah membuat keputusan bahawa Pakatan Rakyat sudah tidak lagi wujud atau mati.
Saya melihat ini satu ‘game’ yang telah lama dimulakan oleh DAP dengan mengambil kesempatan dalam beberapa isu intra koalisi Pakatan Rakyat serta berterusan menyerang peribadi Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang.
PAS telah beberapa kali mengulangi ketetapan bahawa kami tidak akan bekerjasama dengan UMNO apatah lagi membentuk Kerajaan Perpaduan dengan parti tersebut. Kenyataan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man selepas Muktamar PAS telah menegaskan perkara ini.
Begitu juga isu yang dipertikaikan oleh DAP mengenai pertukaran Menteri Besar Selangor. Ia turut dijawab dengan baik walaupun ia berpunca daripada tindakan kontroversi beberapa pihak yang bermula dengan Kajang Move.
Wakil pimpinan PAS juga telah memberikan penjelasan serta dialog bersama pimpinan DAP berhubung isu implementasi Enakmen Kanun Jenayah Syari’ah di Kelantan. Ini menunjukkan bahawa segala isu yang dibangkitkan telah dijawab oleh PAS.
Namun, sehingga laporan berita RoketKini semalam, DAP masih terus memfitnah PAS dan Presiden secara khususnya. Parti tersebut juga telah mengambil keputusan drastik sebelum ini dengan membatalkan kerjasama politik di Sarawak, Sabah dan terakhir memutuskan hubungan dengan Presiden PAS pada 24 Mac 2015.
Kemudian, DAP secara konsisten menyerang hampir setiap hari dan mencampuri urusan dalaman pemilihan PAS menjelang Muktamar PAS yang lalu. Perkara ini turut disedari dan ditempelak oleh beberapa pimpinan PAS yang turut kalah dalam pemilihan baru-baru ini.
Tindakan-tindakan melampau DAP inilah yang memaksa Dewan Ulama’ PAS Pusat membuat reaksi dan mengusulkan satu usul tergempar bagi memutuskan hubungan dengan DAP dan kekal di dalam Pakatan Rakyat. Walau bagaimanapun, ia dengan syarat mendapat persetujuan daripada Masjlis Syura Ulama’ PAS.
Kenyataan Lim Guan Eng sejurus selepas mesyuarat jawatankuasa parti berkenaan harus merujuk kepada kenyataan kontradik YAB Azmin Ali yang masih rasional mempertimbangkan situasi yang berlaku. Beliau masih optimis dengan kerjasama Pakatan Rakyat di Selangor dan menolak pilihan untuk membubarkan DUN.
Dalam sandiwara ini, DAP dilihat terlalu ofensif, gopoh dan terburu-buru menyerang PAS. Mereka sendiri yang memulakan ‘game’ ini dan mereka sendiri yang akhirnya mematikan Pakatan Rakyat.
Kami dari Dewan Pemuda PAS Malaysia sekali lagi menekankan yg kami bersama-sama Presiden PAS dan kepimpinannya untuk bersama-sama komited dalam bertahalluf dengan Pakatan Rakyat selagi mana ia selari dengan ketetapan syara yg digariskan oleh Majlis Syura Ulama PAS.
Sekian, terima kasih.
Yang benar,
IR. HJ KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Naib Ketua, Dewan Pemuda PAS Malaysia
Ketua, Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-