Ads 468x60px

-

Tuesday, June 9, 2015

Minda YDP: PAS selepas Muktamar

Muktamar Pas telah berlalu dan meninggalkan pelbagai kenangan dan pengajaran. Apa pun yang pasti dengan keahlian lebih dari 1 juta orang, parti Melayu-Islam ini terbukti diminati oleh kawan dan lawan kerana peranannya cukup besar untuk turut mendominasi lanskap politik negara. Pujian dan kecaman adalah lumrah dalam dunia politik kerana ia ada hubung kait dengan niat, agenda dan sumber maklumat yang diperolehi oleh pihak-pihak yang berkenaan.





Oleh kerana bergaul dengan ramai kawan-kawan dari pelbagai latar belakang - Pas, PKR, Umno, NGO's dan mereka yang non partisan, saya seronok mengikuti pandangan dan tulisan mereka dan rasa terpanggil untuk memberi sedikit penjelasan. Cuma nasihat saya, jangan terlalu emosi dan dapatkan maklumat dari semua sumber yang berwibawa. Kalau kita merujuk hanya kepada satu dua sumber maklumat yang tidak boleh dipertanggungjawabkan, kadang-kadang nampak hilang kewarasan cara kita berfikir.

Para perwakilan seramai 1,162 orang telah membuat keputusan siapa pemimpin yang mereka minat (dari jawatan Presiden hingga Ahli Jawatankusa Kerja) untuk menerajui parti sebagaimana pemilihan dalam parti-parti lain seperti Umno, PKR dan DAP. Oleh kerana Pas parti besar (bukan parti nyamuk) mereka yang memilih ini adalah 'yang terpilih' mewakili kawasan-kawasan seluruh negara dari pelbagai latar belakang. Sebahagian besarnya penjawat awam, golongan profesional, business men, pesara selain dari golongan yang dipopularkan sebagai 'geng ulamak'. Maknanya tidak semua yang hadir memakai kopiah, serban dan berjubah itu geng ulamak. Oleh itu jangan kita mudah perlekehkan mereka seolah-olah hanya 'lebai kampung' saja yang mengundi baru-baru ini. Mereka ada sikap dan pendirian sendiri. Mereka tidak mudah mengundi secara 'chai' hanya berdasarkan beberapa keping gambar yang diviralkan. Hanya orang mengundi lebih tahu suasana pada waktu itu.



Dalam perkara ini, Pas tidak pernah mencampuri urusan parti-parti lain kerana ia adalah urusan dalaman atau rumah tangga masing-masing. Tetapi pemilihan kepimpinan Pas kali ini agak pelik kerana samada DAP atau pihak-pihak tertentu beriya-iya benar campur tangan dari awal supaya golongan tertentu yang dikatakan pro ulamak mesti dijatuhkan dan golongan pro liberal-progresif dari kalangan profesional mesti dipertahankan. Alasan dan andaiannya mudah, sekiranya golongan pro ulamak dipilih Pakatan Rakyat (PR) akan hancur. Kalau kita ahli atau penyokong kuat PKR, adakah kita suka urusan parti kita dicampur tangan oleh orang luar? Sebab ada beda kita memberi pandangan peribadi secara sembang-sembang bersama kawan-kawan dengan kita menulis dalam konteks berkempen untuk memburukkan satu pihak lain yang boleh dibaca statusnya di seluruh dunia dalam facebook dan seumpamanya. Atas keterbukaan sikap, ini pun saya masih boleh terima, asalkan maklumat yang ditulis adalah sahih, bukan maklumat tepi jalan.

Keputusan pemilihan telah diumumkan dan pihak 'SPR' yang mengendalikannya tidak pula mengaitkan pihak yang menang dengan politik wang sebagaimana kezaliman yang berlaku dalam Umno. Cuma yang menjadi perbualan ialah kempen secara agresif melalui media alternatif seperti whatsapp, facebook dan lain-lain yang pada saya tidak dapat dielakkan kerana kita hidup di zaman ICT. Saya tidak akan pertahankan kes-kes kempen buruk yang berlaku tanpa mengira dari golongan mana sekiranya ia melampaui adab Islam lebih-lebih lagi atas nama parti Islam. Sebab itu kami tidak segan untuk menerima kritikan dari wakil bukan Islam atas nama Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) dalam isu ini. Saya melihat kepada pengalaman PKR yang selalu bertukar ganti pemimpin dari awal penubuhannya, bukan sedikit usaha terpaksa dibuat untuk memulihkan parti apabila berlaku perkara-perkara yang tidak diingini - kekecuhan, baling kerusi, tuduhan politik wang dan sebagainya.

Masalah yang berlaku, kempen zaman ICT ini bukan lagi kesemuanya diuruskan melalui 'campaign manager' tetapi cukup hanya seorang biasa menulis, tulisannya boleh dibaca dan diikuti seluruh dunia. Kajian yang dibuat oleh pihak dalaman parti adalah sangat jelas bahawa agen-agen 'cyber trooper' Umno bekerja keras menyerap masuk dan memainkan peranan untuk memburukkan lagi suasana. Banyak kenyataan-kenyataan liar yang disiarkan menggunakan nama pemimpin dilakukan oleh saraf Umno ini.
Pemimpin pergi dan pemimpin datang adalah lumrah dalam mana-mana organisasi dan perjuangan. Yang pergi sudah tentu meninggalkan jasa, wajib diberi penghargaan. Kalau pun ada kesilapan yang dilakukan, ia tidak boleh menenggelamkan segala kebaikan dan sumbangan yang pernah dicurahkan sebelum ini. Tetapi kita tidak boleh pula mengatakan yang pergi adalah yang terbaik, tidak ada kesilapan dan tidak ada lagi orang lain boleh menggantikan tempat mereka. Ini berlawanan dengan ilmu 'management' bahawa seseorang itu boleh membuktikan kepimpinannya sekiranya diberi peluang.
Mereka yang pernah memimpin tetapi tidak terpilih bukan dipecat dari ahli, hanya berubah 'position' dalam permainan yang masih panjang. Ambillah hikmah dan pengajaran dari pemecatan Khalid ibnu Walid sebagai panglima perang di zaman Saidina Umar, terus istiqamah dan tidak buat sesuatu yang merugikan perjuangan. Boleh jadi mereka akan buat 'come back' selepas ini dengan penampilan yang lebih hebat, sesuatu yang tidak mustahil dalam dunia politik.

Berilah peluang dahulu kepada pasukan baru sebelum apa-apa penilaian dibuat. Jangan sikap benci kita kepada mana-mana pihak, kita tidak berlaku adil. Hayati apa yang Allah sebutkan dalam al-Quran (Surah al-Baqarah ayat 216) supaya kita kembalikan kepada Allah, hikmah sesuatu perkara yang berlaku. Realitinya dalam Pas selama ini pun tidak ada pemisahan antara golongan ulamak dan profesional, masing-masing saling kuat menguatkan. Kita tunggu saja kabinet penuh yang akan dibentuk nanti.

Hingga setakat selesai muktamar, tidak ada keputusan parti untuk keluar dari PR. Bahkan Presiden dalam ucapan dasar dan penggulungannya menegaskan PR perlu diperkasakan selama mana ianya tidak bercanggah dengan syariat Islam. Yang ada hanya menghantar signal keras kepada DAP yang tidak menghormati keputusan awal dahulu bahawa dalam soal dasar perjuangan masing-masing parti, telah disepakati untuk 'agree to disagree' dengan maksud tidak mencampurinya.

Saya kadang-kadang merasa hairan, bagaimana kawan-kawan kita semacam tidak ada rasa sensitif lansung terhadap DAP yang menyerang 'hal ehwal Islam' atas maslahah untuk menang Putrajaya. Bahkan ada pihak di kalangan kawan-kawan kita menjadi pembela DAP dengan memberi modal dan hujjah bagi menolak perjuangan Pas khususnya berhubung dengan isu hudud. Kalau belum lagi menjadi kerajaan persekutuan sudah tunjukkan taring menentang hak orang Islam, adakah kita yakin apabila menang nanti, semuanya akan selesai. Disinilah bedanya sikap Pas yang tidak mahu dihubung kait menjadi 'kuda tunggangan' mana-mana pihak dengan mahu kekal dalam PR dan menawan Putrajaya bersama Islam.

Dalam isu hudud sepatutnya DAP lebih relaks. Ini prinsip perjuangan Pas dari awal termasuk zaman al-marhum Tuan Guru Nik Aziz. Apa perlunya pemimpin DAP membuat kenyataan demi kenyataan menentang 'hudud' (sebenarnya hanya mahu pinda akta 355 untuk perluaskan bidang kuasa Mahkamah Syariah) sehingga mengajak masyarakat bersatu menentangnya. Sedangkan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Kelantan diluluskan sebelum wujudnya PR. Perjuangan Pas dalam isu ini pula tidak di buat secara revolusi, tetapi secara demokrasi iaitu mengikut 'rules of law' dan untuk orang Islam sahaja demi untuk menyelesaikan masalah jenayah yang semakin meruncing. Kalau pun diluluskan di Parlimen, banyak lagi usaha yang perlu dipersiapkan. Kalau ditolak, habis setakat itu dan perlu dicari jalan dan ikhtiar yang lain pula. Begitu juga, apa perlunya DAP begitu bersungguh mencampuri urusan pemilihan Pas supaya tidak naik golongan ulamak.

Berkait dengan usul untuk memutuskan hubungan dengan DAP tetapi kekal dalam PR, tunggulah keputusan muktamad Majlis Syura Ulamak (MSU) dari segi hukum dan Jawatankuasa Kuasa Kerja Pas Pusat dari segi perlaksanaan sebagaimana maksud asal usul dan diterima oleh muktamar tanpa bahas. Mengapa ada kawan-kawan kita yang cepat sangat nak letak jawatan sedangkan keputusan muktamad belum dibuat. Mengapa pula pemimpin DAP cepat sangat minta mereka yang berkhidmat dengan kerajaan negeri supaya berundur dengan segera. Ini semua adalah dunia politik yang mempunyai serba kemungkinan dan sentiasa hidup.

Soal Pas mahu bergabung dengan Umno atau membentuk 'unity government' (UG) tidak berbangkit sama sekali. Mesyuarat MSU pada 19 Mei lalu masih lagi menegaskan untuk tidak ada kerjasama politik dengan Umno. Tidak semudah yang kita fikirkan hanya dengan sekeping gambar pertemuan Presiden Pas dengan Timbalan Perdana Menteri di Sabah atas isu kemanusian kerana gempa bumi terus dibuat kesimpulan dan hubung kait dengan UG. Mengapa pula kita senyap dan apa yang nak dikaitkan apabila ada juga gambar pertemuan mesra Presiden Pas dengan Penasihat DAP di negeri yang sama dan pada tarikh yang sama?

Haji Yahaya Ali
TPJ Pas Terengganu
YDP Pas Kawasan Marang

No comments:

Post a Comment

Iklan Berbayar - SMS 013 929 9944 ( RM50.00 Sebulan )

-
-